Nye retningslinjer
Det er utarbeidet nye retningslinjer for ansatte på kommunehuset, møter og hjemmekontor.
Nye retningslinjer gjeldende fra 14. august 2020.
Retningslinjer for ansatte med kommunehuset som arbeidsplass:
- Hold minst 1 meter avstand.
- Følg de vanlige smittevernreglene for håndhygiene og hosting/nysing.
- Hold dørene lukket til toalettene.
- Alle bør åpne vinduet og lufte ut kontoret minst en gang om dagen, om det er mulig.
- Før opp i Outlook om du har hjemmekontor. Dette vil lette arbeidet ved eventuell smittesporing.
- Hver enhet må etablere egne daglige rutiner for renhold av flater og smittepunkter inkludert fellesrom/kopimaskin o.l.
- Kjøleskap på den enkelte enhet skal ikke benyttes med mindre det er etablert gode renholdsrutiner.
- Unngå bruk av kaffetrakter og vannkoker. Alternativt må disse rengjøres før og etter bruk.
- Det er nå åpnet for å spise medbragt mat i kantina. Husk oppvask og avstand!
- Vask henda før du eventuelt benytter kaffemaskinen, og tørk av etter bruk om du må ta på knappene.
- Møter. Se egne retningslinjer.
Retningslinjer for møter:
- Hold minst 1 meter avstand.
- Følg de vanlige smittevernreglene for håndhygiene og hosting/nysing.
- I alle møterom ligger sjekkliste for ivaretagelse av smittevern. Det står våtservietter, håndsprit, papir og sprayflaske i alle møterom. Kryss av og signer på sjekklista etter utført arbeid. Hvis det mangler rengjøringsutstyr, ta kontakt med Servicekontoret.
- Hvert møterom har forskjellig kapasitet, dette er beskrevet i Outlook (og henger på døra) for det enkelte møterom.
- Bruk fortsatt digitale møter for å redusere smittepresset.
- Hold oversikt over hvem som har deltatt på møter med tanke på eventuell smittesporing.
- Dersom eksterne skal delta på møter skal disse hentes (nede eller ute) før møtet og følges ut etterpå.
Retningslinjer for bruk av hjemmekontor:
Hovedregelen er at man jobber fra arbeidsplassen. Bruk av hjemmekontor skal avtales med nærmeste leder.
Pålagt hjemmekontor kan igjen bli aktuelt, dette er det rådmannen / kriseledelsen som eventuelt avgjør.
- Ved bruk av hjemmekontor gjelder normal arbeidstid. Før fremmøteprotokoll som normalt.
- Legg inn i Outlook at du har hjemmekontor (ANN: Hjemmekontor), bruk i tillegg «Arbeider fra annet sted» under Vis som (Se illustrasjon under). Dette er viktig både for Servicekontoret og for eventuell smittesporing.
- Utstyr man trenger for å utføre arbeidet kan tas med hjem.
- Det er laget egne bestemmelser for godtgjøring for bruk av privat telefon og nett ved pålagt hjemmekontor.
- Har man jobbtelefon kan det vurderes økning av datapakker.