Vi får noen spørsmål om mulig etablering av asylmottak i Nord-Odal kommune, og ønsker her å opplyse om dette.

Et firma har levert et anbudstilbud til Utlendingsdirektoratet (UDI) om etablering av et asylmottak i vår kommune. UDI behandler nå anbudene og vil kunngjøre hvilke leverandører som får kontrakt i uke 15. Det er UDI som avgjør hvem som får etablere nye asylmottak i Norge.

Kommunen har ingen rolle i anbudsprosessen, og vi har heller ikke hatt dialog med firmaet som har levert tilbudet.

Dersom UDI beslutter at Bruvoll fengsel skal tas i bruk som asylmottak, vil de etablere en dialog mellom UDI, leverandøren og kommunen for å sikre gode og praktiske løsninger. Kommunens ansvar vil i så fall blant annet omfatte levering av primærhelsetjenester og skoletilbud til beboere ved mottaket.

Vi vil informere nærmere når UDI har fattet sin beslutning.