Språk og bevegelse gjennom lek og sosialt samspill

Gi barna mulighet til å uttrykke sine følelser og tanker gjennom lek, språk, bevegelse og sansemotorikk i hverdagen

Språk

  • Fokus på språk gjennom hele dagen
  • Samtale om det vi gjør og opplever
  • Oppmuntre barnas språklige nysgjerrighet og til å bruke språket
  • Bruke bøker og digitalt verktøy
  • Samarbeider med biblioteket om lån av bøker i barnehagen
  • Et barn har hundre språk – ta hensyn til at barn uttrykker seg på mange forskjellige måter

Bevegelse - Sansemotorikk

  • Arbeide med alle sanseområder systematisk gjennom året
  • Styrke samspillet mellom sanser og bevegelser
  • Allsidig bruk av kroppen gjennom bevegelse
  • Bruker barnehagens nærmiljø aktivt
  • Er mye ute hele året
  • Ønsker å gi barna gode opplevelser i naturen
  • Har egen gapahuk og gode turmuligheter i umiddelbar nærhet
  • Gi barna mulighet til bevegelse i hverdagen for både å erfare seg selv og verden omkring

Lek

  • Et mål i seg selv
  • Naturlig og viktig samværs- og væremåte for barn
  • Lystbetont og skjer på barnas premisser
  • En allsidig aktivitet
  • Stimulerer kreativitet og fantasi
  • Tilfredsstiller viktige behov hos barnet
  • Stimulerer utviklingen på alle områder
  • Bearbeider og praktiserer virkeligheten
  • Viktig for læring og utviklingen av språk og kommunikasjon
  • Gjennom lek ærer å forholde seg til andre
  • Grunnlag for vennskap legges - å ha venner gir trivsel
  • Styrker identitet og selvfølelse

Sosialt samspill

  • Gi barna  en trygg start i barnehagen
  • Gi barna mulighet til å knytte gode og trygge relasjoner til de voksne
  • Gi barna mulighet til å oppleve vennskap gjennom lek og samspill med andre barn
  • Å forholde seg til andre er kanskje det mest vesentlige barn lærer i barndommen
  • Vil at barna skal oppleve barnehagen som et godt sted å være; - et sted de vil komme tilbake til

Arbeidsmetoder:

  • Sand barnehage arbeider i små og store prosjekter
  • Temaer tar i hovedsak utgangspunkt i barnas interesser og opplevelser
  • Den voksne er undrende, deltagende og veiledende
  • Fysisk innemiljø er tilrettelagt med «rom i rommet»
  • Basene samarbeider ofte på tvers i forhold til temaer og banas alder
  • Pedagogisk dokumentasjon
  • Observasjon og refleksjon rundt praksis