Satsningsområder
KULTUR FOR LÆRING: Språk, bevegelsesglede, lek, relasjoner, vennskap og realfag
Gi barna mulighet til å uttrykke sine følelser og tanker gjennom språk, bevegelsesglede, lek, relasjoner og vennskap
Språk
- Å forstå og bli forstått gjennom dialog og samspill gjennom å aktivt bruke språk i hverdagen
- Språkleker for 6-åringene
- Oppmuntre barnas språklige nysgjerrighet
- Samarbeider med biblioteket om lån av bøker i barnehagen
- Et barn har hundre språk – ta hensyn til at barn uttrykker seg på mange forskjellige måter
Bevegelsesglede - Sansemotorikk
- Arbeide med alle sanseområder systematisk gjennom året for å styrke samspillet mellom sanser og bevegelser
- Allsidig bruk av kroppen gjennom bevegelse
- Bruker barnehagens nærmiljø aktivt og er mye ute hele året for blant annet å gi barna gode opplevelser i naturen
- Har egen gapahuk og gode turmuligheter i umiddelbar nærhet
- Gi barna mulighet til bevegelse i hverdagen for både å erfare seg selv og verden omkring
Lek
- Et mål i seg selv
- Naturlig og viktig samværs- og væremåte for barn
- Lystbetont og skjer på barnas premisser
- En allsidig aktivitet
- Stimulerer kreativitet og fantasi
- Tilfredsstiller viktige behov hos barnet
- Stimulerer utviklingen på alle områder
- Bearbeider og praktiserer virkeligheten
- Viktig for læring og utviklingen av språk og kommunikasjon
- Gjennom lek ærer å forholde seg til andre
- Grunnlag for vennskap legges - å ha venner gir trivsel
- Styrker identitet og selvfølelse
Relasjoner og vennskap
- Gi barna en trygg start i barnehagen
- Gi barna mulighet til å knytte gode og trygge relasjoner til de voksne
- Gi barna mulighet til å oppleve vennskap gjennom lek og samspill med andre barn
- Å forholde seg til andre er kanskje det mest vesentlige barn lærer i barndommen
- Få støtte og utfordringer ut fra egne forutsetninger og gi barna tro på seg selv - livsmestring
- Vil at barna skal oppleve barnehagen som et godt sted å være; - et sted de vil komme tilbake til
Realfag - i barnehagen:
- Vekt på naturfag
- Fysiske fenomener
- Natur og miljø
- Kropp og helse
- Forskerfrø
- Programmering
Arbeidsmetoder med utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap:
- Sand barnehage arbeider i små og store prosjekter
- Temaer tar i hovedsak utgangspunkt i barnas interesser og opplevelser
- Den voksne er undrende, deltagende og veiledende
- Fysisk innemiljø er tilrettelagt med «rom i rommet»
- Basene samarbeider ofte på tvers i forhold til temaer og banas alder
- Pedagogisk dokumentasjon
- Observasjon og refleksjon rundt praksis